Ustaz Abdul Somad Dapat Gelar Daie Nusantara dari Kerajaan Kelantan, Ini Alasannya

Ustaz Abdul Somad juga dinilai sangat giat menjalankan aktivitas dakwah, khususnya agama Islam di Indonesia.

Ustaz Abdul Somad Dapat Gelar Daie Nusantara dari Kerajaan Kelantan, Ini Alasannya
Facebook
Ustaz Azhar Idrus bersama Ustaz Abdul Somad, dua dai kondang Nusantara yang diberi gelar oleh Kerajaan Kelantan Malaysia, Jumat (15/2/2019) malam di Stadium Sultan Muhammad Ke IV, Kota Bahru Kelantan. 

BANGKAPOS.COM - Ustaz Abdul Somad dianugerahi gelar Daie Nusantara oleh Kerajaan Kelantan, Malaysia, Jumat (15/2/2019) malam.

Pemberian gelar tersebut diberikan kepada Ustaz Abdul Somad usai memberikan ceramah di Stadium Sultan Muhammad IV, Kota Bahru Kelantan yang dihadiri sekitar 100 ribu orang.

Acara pemberian gelar tersebut langsung dipimpin oleh Menteri Besar (Gubernur) Kelantan, Ustaz Dato' Bentara Kanan Haji Ahmad Yakob.

Sebagai bentuk apresiasi Kerajaan Kelantan juga memberikan sejumlah tanda mata kepada Ustaz Abdul Somad, antara lain piagam, cendera mata berupa miniatur masjid, dan jubah.

Dikutip dari media lokal, Malaysiakini, penganugerahan Daie Nusantara kepada Ustaz Abdul Somas menurut Exco Belia, Sukan dan NGO Kelantan, Wan Roslan Wan Hamat, sebagai bentuk penghargaan atas jasa dan sumbangannya dalam bidang dakwah.

Ustaz Abdul Somad juga dinilai sangat giat menjalankan aktivitas dakwah, khususnya agama Islam di Indonesia.

Kerajaan Kelantan menilai, UAS sebagai sosok yang tegas  dan lantang dalam menyampaikan ceramah agama, namun selalu menyelipkan unsur humor dalam ceramahnya.

Sementara, Ustaz Azhar Idrus, ulama kondang asal Malaysia, juga diberi gelar sebagai Ikon Anak Muda.

Ustaz Azhar Idrus yang pernah satu majelis dengan Ustaz Abdul Somad di Pekanbaru beberapa waktu lalu di Masjid An Nur, dinilai oleh Kerajaan Kelantan sebagai ulama yang sangat fenomenal di kalangan kaum muda Malaysia.

Sebab, setiap ceramah agama Ustaz Azhar idrus, selalu diminati para remaja Malaysia.

Halaman
1234
Editor: suhendri
Ikuti kami di
KOMENTAR

BERITA TERKINI

© 2019 TRIBUNnews.com Network,a subsidiary of KG Media.
All Right Reserved