Kisah Haru Dibalik Foto Viral Wisudawati di Kuburan

Gadis itu tengah berdiri di antara dua makam sambil mengenakan pakaian wisuda lengkap beserta topi toganya.

Kisah Haru Dibalik Foto Viral Wisudawati di Kuburan
Twitter/shewasokay

Mama dan Ayah saya.

They passed away few years ago.

Mama meninggal 17 tahun lepas. Kami kemalangan jalan raya pada 28hb Ogos 2000.

Ayah pula meninggal pada 22 Jun tahun 2006. I was 10 and..saya anak tunggal.

cuma ada seorang kakak tiri (anak mama dengan suami pertama, manakala saya anak mama dengan suami kedua). lepas 4 bulan..

pakcik saya hantar saya ke rumah anak yatim di Ampangan, Seremban.

Pertubuhan Anak Yatim Darul Aminan menjadi rumah baru untuk saya tinggal.

Pakcik saya janji untuk ambil saya balik bila saya cecah umur 12 tahun.

Saya tunggu. Tapi, saya jadi penunggu.

Tahun pertama, kedua dan.. akhirnya saya mula biasa tak pulang ke kampung.

saya tinggal je dekat orphanage tu even kawan kawan lain balik bercuti. alhamdulillah Allah.

saya tiada sesiapa di Seremban. keluarga kakak tiri pun dah mula jarang lawat saya.

bila saya call, baru diorang datang dan ambik saya. saya dipanggil gila. sebab apa?

1. lepas seminggu Ayah meninggal, saya terlupa tu. saya tunggu Ayah hari2 jemput saya balik dari sekolah.

Kami kemalangan waktu malam. Saya saja saksi yang dapat menyaksikan macam mana keadaan masa tu.

KAMI DILANGGAR, MAMA DIGILIS

Mama dilanggar 2 kali. yang pertama, kereta. Yang kedua, lori.

Hanya Allah tahu apa yang telah Dia rancangkan untuk saya.

Saya terdiam. mungkin kanak kanak sebaya saya juga takkan mampu menipu kan?

tapi sayang. polis tak terima keterangan saya. mereka kata saya berhalusinasi.

Saya dengan Mama sebelum kemalangan and saya selepas kemalangan.

Dagu dan mulut saya terkoyak, dapat 20 jahitan. Itulah gambar last kami

Okay. setakat tu je saya dapat kongsi soal kemalangan kami.

and, Ayah pula meninggal masa saya darjah 4.

Dia sakit. Dia jatuh dlm bilik air. dan sejak Mama Ayah meninggal, setiap tarikh istimewa, saya akan sambut dengan mereka.

how can saya study for diploma after Mama Ayah meninggal?

1. my savings. Simpanan saya di orphanage selama 7tahun, jadi bekal.

adakala, saya tak makan nasi hampir seminggu. kadang2 lupa bila last makan nasi. tapi kawan2 saya ada, diorang belanja. alhamdulillah."

Kini, perjuangan panjangnya tak berakhir sia-sia.

Dia baru saja lulus kuliah dengan nilai yang memuaskan.

Dengan segala keterbatasannya, Shewa dapat menggapai mimpinya untuk menempuh pendidikan setinggi-tingginya.

Semoga kisah Shewa ini dapat memberimu inspirasi dalam menggapai cita-cita.
(Tribunstyle/ Irsan Yamananda)

Berita ini sebelumnya ditayangkan TribunStyle.com berjudul Foto Wisudawati di Kuburan Ini Viral di Twitter, Rupanya Tersimpan Kisah Mengharukan di Baliknya

Editor: fitriadi
Sumber: TribunStyle.com
Ikuti kami di
KOMENTAR

BERITA TERKINI

© 2019 TRIBUNnews.com Network,a subsidiary of KG Media.
All Right Reserved